سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با مردم چنان بیامیزید که اگر مردید بر شما بگریند ، و اگر زنده ماندید به شما مهربانى ورزند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :10
بازدید دیروز :0
کل بازدید :2218
تعداد کل یاداشته ها : 12
103/2/29
3:14 ع

 

اصطلاح VAS  ( خدمات ارزش افزوده) مخفف Value added service است. VAS ( خدمات ارزش افزوده) وسیله ای برای تقویت پیشنهاد محصول اصلی است. VAS ( خدمات ارزش افزوده) می تواند مزیت رقابتی یک برند نسبت به رقبا باشد. معمولا هسته ی اولیه خدمات شرکت های فعال در یک صنعت بسیار مشابه است و VAS ( خدمات ارزش افزوده) ها هستند که باعث ایجاد تمایز یک برند با سایر رقبا خواهند شد.  ) VASخدمات ارزش افزوده) می تواند حتی باعث افزایش قیمت یا ارزش محصول اصلی شود.برای مثال ارائه خدمات رایگان به مدت یک سال می تواند یک ارزش افزوده جذاب برای یک برند باشد. این تعریفی کلی از خدمات ارزش افزوده است که در واقع می توان گفت بر بستر اینترنت شکل گرفته و امکان پذیر شده است.امروزه اپراتورهای تلفن همراه علاوه بر خدمات صوتی، خدمات دیگری نظیر انتقال داده را پوشش می دهند که خدمات ارزش افزوده نامیده می شوند. یکی از خدمات رسمی خدمات غیرمتمرکز است که به مصرف کنندگانی توصیه می شود که از مرکز خدمات ارائه شده، مانند تماس های صوتی و فکس فاصله دارند. خدمات ارزش افزوده موبایل همواره یکی از درخواست های اصلی مشتریان موبایل های جدید در کنار خدمات اولیه است. خدمات ارزش افزوده موبایل اصولا بر سه سطح انتقالی متفاوت استوار است: SMS، پاسخ صوتی متقابل ( IVR)، موافقتنامه استفاده از مجاری بی سیم (wap). هر خدمت ارزش افزوده ویژگی های خاص به خودش را دارد و به خدمات دیگر به طریق انحصاری مرتبط می شود که البته بحث تفصیلی هر یک از این سه، در حیطه مطالعات این مبحث نیست. چهار قسمت تشکیل دهنده خدمات ارزش افزوده عبارت است از:

الف) محتوایی که اپراتور آن را توسعه می دهد و از کپی رایت آنها برای مشتریان به عنوان خدمات ارزش افزوده استفاده می کند.

ب) اگریگیتورها که محتوا و درخواست ها را به مالکان متصل می کنند و در خواست ها را متناسب با نیاز مشتریان توزیع می کنند و همچنین تنظیم موافقتنامه ها یا استفاده از مجاری بی سیم(IVR)، کنترل کیفیت، صدور صورت حساب و حسابداری برای اتصال محتوا و در خواست کننده را بر عهده دارند.

ج) توسعه دهندگان نرم افزاری که درخواست ها را توسعه می دهند( شامل بررسی های کیفی درون خانه ای و متحد کردن این خدمات با شخص سومی که قسمتی از تکامل این فرآیند هستند) این بخش به طور کلی شامل خدمات گیرنده و خدمات دهند و برنامه نویس می شود. به طوری که برنامه نویسان با توجهع به نیاز خدمات گیرنده و خدمات دهنده به طراحی برنامه های نرم افزاری مناسب اقدام می کنند.

د) توانمندکنندگان تکنولوژی که زیرساخت های لازم برای ارتباط با شبکه را فراهم می کنند و نقش ارتباطی بین اگریگیتورها و اپراتورهای شبکه را دارند. این تکنولوژی ها همچنین زیرساخت ها را با توجه به میزان خدمات توافق شده (SLAs) مدیریت و با ثبات می کنند و اتصال بین درخواست های متفاوت را مدیریت می کنند، حساب ها را اصلاح می کنند و صورت حساب داده هایی که اپراتورهای شبکه انتقال می دهند صادر می کنند. اهمیت خدمات ارزش افزوده از این جهت است که توسط اپراتورها یکی از منابع اصلی درآمد است؛ زیرا می تواند متوسط درآمد هر مصرف کننده را افزایش دهد. از این رو بیشترین تلاش اپراتورها در ارایه خدمات متفاوت برای جلب بیشتر مشتری و رقابت در این بازار است تا جایی که مبنای انتخاب مصرف کنندگان تنوع در ارایه خدمات ارزش افزوده است. بنابراین برای اپراتورها حائز اهمیت است که در راستای جذب مشتری بیشتر و بقا در بازار رقابت تلاش کنند. باید گفت خدمات ارزش افزوده به مهم ترین بخش فعالیت های اپراتورها تبدیل شده و در میان مصرف کنندگان نیز حائز اهمیت است.(12) همانطور که گفتیم امروزه با توجه به سرعت گسترش استفاده از تلفن همراه در کشور، ساز و کار اجرایی اپراتورها نیز ابعاد گسترده ای پیدا کرده است. به شکلی که مانند گذشته، صرفا توزیع و واگذاری ملاک بقا در بازار رقابتی سیم کارت نیست، بلکه فصل جدیدی در حوزه ارتباطات سیار باب شده که از آن تحت عنوان « سرویس ارزش افزوده» یاد می شود.به طور کلی  خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ( Value Added Services )که به اختصار به آنVASگفته می شود، به طور خلاصه به هر سرویسی اطلاق می‌گردد که فراتر از خدمات مکالمه صوتی باشد. این خدمات فرصت بی‌نظیری در اختیار ایده پردازان و تولید کنندگان محتوا قرار داده است، تا از آن طریق در کنار ارزش آفرینی برای مشترکین تلفن همراه، از سود حاصل از ارائه این سرویس ها نیز بهره‌مند گردند. در حقیقت هر نوع خدمت جذاب یا ویژه‌ای که مشترکین تلفن همراه به خاطر آن هزینه پرداخت کنند، جزئی از خدمات ارزش افزوده تلفن همراه به شمار می‌آید. در ایران نیز چند سالی است که انواع مختلف خدمات ارزش افزوده مخابراتی به متقاضیان ارائه می شود. می توان پیامک، صندوق صوتی، اینترنت یا همان GPRS را از متداول ترین خدمات ارزش افزوده مخابراتی دانست که به طور کلی به متقاضیان داده می شود. در میان خدمات یاد شده، پیامک و GPRS با توجه به میزان مورد علاقه بودن میان مشترکان از اهمیت بیشتری برخوردارند.اولین سرویس بر پایه خدمات ارزش افزوده در ایران مبتنی بر اس ام اس بود که سال 81 از سوی مخابرات ایران ارائه شد. در بهمن 81 شرکت مخابرات ایران نخستین سرویس ارزش افزوده مبتنی بر بستر SMS را آزمایش کرد. به طور کلی ارسال و دریافت پیام از طریق وب، دریافت Email از طریق پیام کوتاه، دریافت اطلاعات، اخبار و داده های مختلف از طریق پیام کوتاه و... از جمله خدمات ارزش افزوده مبتنی بر پیام کوتاه هستند. گرچه اکنون این سرویس ها بسیار متنوع شده و با ورود اپراتور دوم و سوم تلفن همراه توسعه پیدا کرده اند. در حال حاضر سرویس های مختلفی از خدمات ارزش افزوده توسط اپراتور دوم ارائه می شود، سرویس هایی همچون ussd، gprs ( کدهای دستوری)، ota ( نرم افزار خاص گوشی)،  in (شبکه هوشمند) و cell info از جمله این سرویس های نوین ارزش افزوده به شمار می روند.